تبلیغات
چهارده خورشید

چهارده خورشید
قالب وبلاگ
نویسندگان

سرشکستن حضرت زینب(س)

برخى تاریخ‏نگاران آورده‏اند: هنگامى که کاروان اهل بیت را به کوفه وارد کردند، زن و مرد از خانه‏ها بیرون آمدند. زنان گریه مى‏کردند... ناگهان سرهاى شهدا و پیشاپیش آنها سر امام حسین(ع) را برنیزه کرده بودند، وارد کردند. چشم حضرت زینب که به سر بریده برادر افتاد سر خود را بر چوبه محمل زد به گونه‏اى که خون از زیر موهایشان جارى شد و سپس اشعارى در مصیبت برادر زمزمه کردند. 

نقد و بررسى:

چون این گزارش دستاویزى شده تا برخى بهانه‏جویان، اعمال غیرمعقول و غیرمنطقى خود، از جمله قمه‏زنى و کارهایى همانند آن را توجیه کنند، به نقد و بررسى مشروح روایت یاد شده مى‏پردازیم.نقل و استناد به این روایت از چند جهت مخدوش است: 
1. این روایت مرسله است. علامه مجلسى که این گزارش را آورده، به مرسله بودن آن تصریح کرده است.( بحار الانوار، ج 45، ص 114) با چنین روایتى چگونه مى‏توان کارى را به زینب کبرى نسبت داد و براساس آن مسئله‏اى فقهى را اثبات کرد. 
محدث قمى در نقد سند روایت یاد شده مى‏نویسد: «ذکر محامل و هودج، در غیر خبر مسلم جصاص نیست و این خبر را گرچه علامه مجلسى نقل کرده؛ لیکن مآخذ آن منتخب طریحى و کتاب نورالعین است که حال هر دو کتاب بر اهل فن پوشیده نیست(منتهیالامال، محدث قمى، ص 493)». محدث قمى پس از نقد سند روایت، به نقد محتوایى آن پرداخته که بدان اشاره خواهیم کرد. 
2. از نظر محتوایى نیز، این روایت داراى اشکالاتى است از جمله این‏که این روایت با سفارش پیامبر به فاطمه زهرا و سفارش امام حسین به زینب کبرى معارض است. امام حسین خواهر را سوگند دادند که به لطم و پریشان کردن مو اقدام نکنند؛ آیا با چنان سفارش‏هایى مى‏توان گفت که عقیله بنى‏هاشم به چنین کارى دست زده‏اند. 
3. افزون بر این، همان‏گونه که محدث قمى اشاره کرده‏اند، این کار با مقام والا و روح بزرگ حضرت زینب منافات دارد و با شأن و جایگاه آن حضرت سازگارى ندارد. و نسبت سر شکستن به جناب زینب سلام الله علیها و اشعار معروفه نیز، بعید است از آن مخدره که عقیله هاشمیین و عالمه غیرمعلمه و رضیعه ثدى نبوت و صاحب مقام رضا و تسلیم است.
بى‏تردید زینب کبرایى که متون معتبر اسلامى توصیف کرده‏اند، با زینبى که این گونه راویان و ناقلان آورده‏اند، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. 
4. افزون بر همه اینها، علامه مجلسى خود از لهوف نقل کرده که شتران محمل و هودج نداشته‏اند. بر همین اساس شیخ عباس قمى در ادامه سخنان یادآور است: آنچه از مقاتل معتبر معلوم مى‏شود، حمل ایشان بر شتران بوده که جهاز ایشان پلاس و روپوش نداشته، بلکه در ورود ایشان به کوفه، موافق روایت حذام بن ستیر که شیخان [شیخ مفید و شیخ طوسى] نقل کرده‏اند، به حالتى بوده که محصور میان لشکریان بوده‏اند، چون خوف فتنه و شورش مردم کوفه بوده؛ چه در کوفه شیعه بسیار بوده است. 


ادامه دارد...



طبقه بندی: دیگر، 
[ یکشنبه 8 بهمن 1391 ] [ 02:21 ] [ مشکان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند(احزاب /۳۳)

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب