تبلیغات
چهارده خورشید

چهارده خورشید
قالب وبلاگ
نویسندگان

5. نسبت دادن شعرهایى به حضرت زینب که در این هنگام (دیدن سر برادر) سروده است، درست نیست، زیرا در آن سروده‏ها آمده است: 
اى برادر! فاطمه کوچک حرف بزن که نزدیک است قلب او آب شود 

نخست: آن که فاطمه کوچک نبوده، بلکه در سنى بوده که پیش از رویداد عاشورا با حسن مثنى ازدواج کرده است. 
دو: دیگر آنکه در شأن کسى که بنابر پاره‏اى گزارش‏ها، در دروازه کوفه براى مردم سخنرانى کرده و به افشاگرى امویان و شناساندن کشته شدگان کربلا و اسیران پرداخته، نیست که این گونه از سوى زینب کبرى اسم برده شود. 
سه: دیگر آنکه ایشان از جمله گزارشگران مجلس یزید است و مى‏گوید، من در آن وقت (جاریه) بودم؛ یعنى زن جوان. پس کسى که چنین جایگاهى داشته، مى‏توانسته مجلس یزید را گزارش کند و در سن جاریه بوده، درست نیست که بگوییم این شعر را حضرت زینب درباره او سروده است. 
چهارم. افزون بر این امام باقر مى‏فرماید: آن گاه که زمان شهادت امام نزدیک شد، دختر خود فاطمه را فراخواندند و کتابى را که در هم پیچیده بود و نیز وصیت ظاهرى را به او سپردند آیا چنین شخصیتى سزاوار است که زینب کبرى او را چنان خطاب کند.در طرح شبهه اشاره کردیم که شمارى براى توجیه اعمال غیرمنطقى خود به این گزارش استناد کرده و مى‏گویند: 
اگر قمه زنى و سر شکافتن در عاشورا و عزاى امام حسین روا نیست، پس چرا زینب سرش را به چوبه محمل کوبید و سر و صورتش را به خون آغشته کرد؟ مگر امام سجاد همراه زینب نبود و این اقدام عمه‏اش را ندید، اگر سرشکافتن حرام است، پس چرا امام به این کار اعتراض نکرد؟ آیا سکوت امام معصوم در این جا، نمى‏تواند تأیید و تقریر این عمل باشد؟همان‏گونه که اشاره کردیم این روایت از ریشه بى‏اساس است. 
6. افزون براین بر فرض انجام چنین کارى از سوى آن حضرت در آن شرایط سخت و بحران، روشن نیست که با قصد سرشکستن اقدام به چنین کارى کرده باشند. حتى اگر چنین عملى واقع شده باشد و با قصد هم واقع شده باشد، دلیل جواز در شرایط عادى و عزادارى‏ها نیست. گواه آن این است که چنین عملى در سالگرد عاشورا از آن حضرت نقل نشده است. 
7. افزون بر همه اینها، قیاس قمه‏زنى براین عمل، بر فرض ثبوت که معلوم نیست با قصد صورت گرفته باشد یا خیر، قیاس مع الفارق است. 
8. علاوه بر همه اینها، این کار در جهان امروز، موجب به زیر سؤال رفتن اصول مکتب شیعه مى‏شود و زبان یاوه‏گویان و دشمنان را در استهزاء و خرافى خواندن تشیع باز مى‏کند. 
پس هرگز نمى‏تواند جایز باشد.


ادامه دارد...



[ چهارشنبه 11 بهمن 1391 ] [ 02:20 ] [ مشکان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند(احزاب /۳۳)

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب