تبلیغات
چهارده خورشید

چهارده خورشید
قالب وبلاگ
نویسندگان

3. یادآور شدیم که حضرت زینب در کوفه براى زنان درس تفسیر داشت. نقل کرده‏اند که روزى در کلاس درس خود «کهیعص» را تفسیر مى‏کرد، حضرت على(ع) وارد کلاس شد و او را از این حروف مقطعه آگاه ساخت و فرمود:نور دیده، این حروف رمزى است و در مصیبت وارد شده بر شما عترت پیامبر رسیده است. و سپس مصیبت‏هایى را که بر آنها وارد مى‏شود، براى آن مکرمه بیان کردند؛ به گونه‏اى که گریه آن بانو بلند شد. و نیز از على(ع) نقل شده است: «کاف» رمز کربلاست؛ «ها» به هلاکت اشاره دارد؛ «یا» یعنى یزید که بر حسین ستم مى‏کند؛ «عین» کنایه از عطش حسین است؛ و «صاد» به صبر اشاره دارد. 
این روایت از دیگر امامان معصوم نیز، با شرح بیشترى نقل شده است. از باب نمونه راوى مى‏گوید که به امام زمان عرض کردم: اى پسر رسول خدا، مرا از تأویل «کهیعص» آگاه ساز.امام فرمود: این حروف از اخبار غیبى است که خداوند بنده خویش زکریا را از آن آگاه ساخت و سپس آن را براى محمد بیان کرده است. 
آیا زکریا از این اخبار به این دلیل بود که او از پروردگار خویش خواست تا نام‏هاى «پنج تن» را به او بیاموزد. پس جبرئیل بر او نازل شد و آنها را به او آموخت. هرگاه زکریا، محمد، على، فاطمه و حسن را یاد مى‏کرد، اندوه او بر طرف و گرفتاریش حل مى‏شد و هرگاه از حسین یاد مى‏کرد. گریه‏اش مى‏گرفت. 
روزى گفت: خداوندا مرا چه مى‏شود که هرگاه چهار تن از آنان را یاد مى‏کنم، با نام آنان اندوهم برطرف مى‏شود؛ اما وقتى از حسین یاد مى‏کنم، از چشمانم اشک فرو مى‏ریزد و درد مرا فرا مى‏گیرد؟ در این هنگام خداوند او را از ماجراى حسین آگاه کرد و فرمود: 
کهیعص، کاف آن، یعنى کربلا؛ هاى آن یعنى هلاکت عترت؛ یاى آن یعنى یزید بن معاویه که به حسین ستم کرد؛ عین آن عطش و تشنگى حسین و صاد آن صبر اوست... . 
بسیارى محققان و پژوهشگران این دسته روایات را از جهت سندى و محتوایى داراى اشکال دانسته‏اند. براى نمونه علامه شیخ محمد تقى شوشترى در اثر ارزشمند خود الاخبار الدخیله، در باب دوم که به معرفى احادیث جعلى پرداخته است، نخستین حدیثى که دروغ و جعلى بودن آن را به تفصیل بحث و ثابت کرده، همین حدیث است. 
استاد على اکبر غفارى، مصصح کتاب کمال الدین نیز درباره حدیث یاد شده مى‏نویسد:رجال این روایت بعضى مجهول الحال و بعضى دیگر مهمل هستند و متن روایت هم متضمن حرف‏هایى است که بعید است که از معصوم صادر شده باشند و شامل احکامى است که با احکامى که به صورت صحیح از امامان معصوم(ع) رسیده، سازگارى ندارد. افزون بر همه اینها باید گفت که واسطه میان صدوق و سعد بن عبدالله، در همه کتاب‏هایش یک نفر، پدرش یا محمد بن حسن است و این براى پژوهشگرى که در کتاب‏ها و مشیخه صدوق تحقیق کرده باشد، مسلم است؛ با این حال چگونه است که در خبر مورد بحث، میان صدوق و سعد پنج واسطه است. 
او در چند جاى دیگر نیز نقدهایى براین حدیث وارد مى‏کند.
هاشم معروف حسنى نیز این روایت را از جهت سندى و محتوایى بررسى کرده است.نویسنده یاد شده یادآور مى‏شود که در تفسیر «کهیعص» اخبار و روایات بسیارى وجود دارد که با تفسیر مزبور سازگارى ندارد و پس نقل برخى از آن روایت‏ها مى‏نویسد:افزون بر همه این‏ها، سند روایت یاد شده داراى راویانى است که به دروغ‏پردازى در حدیث متهم‏اند و محمد بن بحر شیبانى از جمله آنان است. 
درباره او گفته‏اند که او از قائلان به تفویض و از اهل غلو و از کسانى بود که در نقل حدیث به راویان ضعیف اعتماد مى‏کرد. افزون بر همه این‏ها، حرف «ها» در این 
روایات به هلاکت امام حسین(ع) تفسیر شده است و روشن است که نسبت دادن چنین تعبیرى به امام(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) درباره شهادت امام حسین(ع) و یارانش درست نیست. 


ادامه دارد...





طبقه بندی: دیگر، 
[ جمعه 13 بهمن 1391 ] [ 02:20 ] [ مشکان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند(احزاب /۳۳)

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب